Brief sklepu internetowego znajdziesz w załączniku na końcu tekstu. Celem tego dokumentu jest poznanie twoich oczekiwań, preferencji i doświadczeń. Zrozumienie twoich potrzeb.
Definicja brief sklepu internetowego
Brief sklepu internetowego to usystematyzowany opis koncepcji strony www mającej za zadanie sprzedaż towarów przez internet. Brief sklepu internetowego nie ma jednego, wzorca. Zawiera opis zagadnień z obszarów: firma, produkty, branża, konkurencja, wzorzec graficzny, kolorystyka, technologia, połączenia z innymi aplikacjami, funkcje, budżet, data uruchomienia.
Brief sklepu internetowego jest przygotowywany przez zlecającego jego wykonanie dla firmy tworzącej sklepy internetowe. Ma na celu opis sklepu internetowego w sposób systematyczny, aby na jego podstawie firma tworząca sklepy internetowe mogła przygotować ofertę cenową, a następnie mogła go stworzyć. Definicja została przygotowana na nasz użytek.
Brief sklepu internetowego, opis
Celem dokumentu brief sklepu internetowego dla nas jest przygotowanie oferty, która spełnia twoje oczekiwania. Oferty dostosowanej do twoich potrzeb. Poszczególne pytanie w briefie są pogrupowane w bloki. Organizacja dokumentu jest zgodna z oczekiwaniami klientów, z którymi rozmawialiśmy, gdy go tworzyliśmy. Brief jest też zgodny z naszym sposobem pracy. Odpowiedzi na punkty w nim zawarte są dla nas istotne.
Brief sklepu internetowego służy również do oceny naszych możliwości. Na podstawie twoich odpowiedzi możemy ocenić czy posiadamy kompetencje i możliwości techniczne, aby stworzyć sklep internetowy, który spełnia twoje oczekiwania.
Brief systematyzuje w prosty i przejrzysty sposób oczekiwania i potrzeby. Brief sklepu internetowego pozwala nam sprawdzić:
- Czy mamy doświadczenie w technologii, którą potrzebujesz?
- Czy posiadamy doświadczenie w integracji funkcji w sklepie internetowym?
- Czy jesteśmy w stanie w ramach twojego budżetu stworzyć dedykowany sklep internetowy spełniający twoje oczekiwania?
- Czy jesteśmy w stanie zaproponować Ci sklep internetowy spełniający twoje oczekiwania w czasie, w którym go potrzebujesz?
Proces tworzenia dedykowanych sklepów internetowych
Wiemy, że nigdy nie stworzymy dokumentu, który w pełni opisze twoje oczekiwania. Ten brief sklepu internetowego, też nie rozwiązuje wszystkich, możliwych zagadnień i pytań. Nawet kilkuset stronicowy dokument, też zostawiłby sferę niedomówień i nieokreśloności (poza faktem, że nikt nigdy by go nie użył). Brief sklepu internetowego, który przygotowaliśmy stanowi kompromis między czasem, jaki możesz poświęcić, aby opisać twoje potrzeby oraz informacjami dla nas, jakie są nam niezbędne, aby móc przygotować ofertę.
Brief sklepu internetowego, długość
Zbyt krótki nie pozwala zamieścić wszystkich istotnych szczegółów. Zbyt długi pokazuje, że projekt jest złożony wymaga zadania dodatkowych, szczegółowych pytań. Może zawierać nieścisłości i wzajemne zaprzeczenia. Z pewnością wymaga dodatkowych rozmów. Jedno zdanie zmiana szablonu sklepu internetowego. Może wygenerować np. dwie godziny pacy grafika, ale równie dobrze może wygenerować takich samych godzin pracy 20. Jak w takiej sytuacji może postąpić firma tworząca sklepy internetowe? My przedstawiamy w ofercie i umowie wartość. Liczbę godzin pracy konsultanta w ramach projektu. W tym wypadku na dopasowanie wzorca szablonu sklepu internetowego do oczekiwań klienta. W takiej sytuacji klient ma świadomość, że zmiany może wprowadzić, ale w ograniczonym zakresie. Każda dodatkowa godzina pracy konsultanta jest płatna dodatkowo poza z góry ustaloną kwotę.
Jesteśmy firmą, która stworzyła kilkadziesiąt sklepów internetowych. Wiem jak działają poszczególne funkcje. Nie musisz nam ich opisywać. Tworząc brief sklepu internetowego, skup się na tym, co jest istotne dla ciebie. Skup się na tym, co ma wyróżnić (poza szablonem) twój sklep internetowy od innych.
Brief sklepu internetowego, przykład
Firma |
||||||
Nazwa |
Conor |
|||||
Działalność |
Tworzenie stron internetowych, tworzenie sklepów internetowych, pozycjonowanie, usługi SEO |
|||||
Obecna strona www. Link. |
Conor.pl |
|||||
Obszar działania firmy: miasto, województwo, Polska, świat |
Conor Warszawa działa na rynku lokalnym na Mokotowie, rynku miejskim w Warszawie, oraz rynku ogólnopolskim. Posiadamy też licznych klientów w innych miastach w Polsce. |
|||||
Osoba kontaktowa |
||||||
Imię, nazwisko osoby kontaktowej |
Tomasz Szymczak |
|||||
Telefon |
221. |
|||||
|
tomek@conor.pl |
|||||
Produkty, branża |
||||||
Produkt / produkty / usługi |
Strony internetowe w abonamencie. |
|||||
Główne korzyści biznesowe dla klientów, które oferuje Twoja firma / produkty / usługi. Co unikalnego oferuje firma USP Unique Selling Proposition |
Zamiast płacić jedną kilkutysięczną kwotę za stworzenie strony internetowej, kup ją w niskim comiesięcznym abonamencie. W ramach jednej ceny masz usługi dodatkowe, przygotujemy teksty na stronę internetowa, zaproponujemy i kupimy zdjęcia i grafiki, prowadzenie konta na Facebook, polubienia, pakiet bezpieczeństwa, tworzenie kopii zapasowych strony internetowej, pakiet aktualizacji. |
|||||
Dlaczego klienci mają wybierać Twoją firmę i jej produkty? Jakie przewagi konkurencyjne oferuje Twoja firma? |
Jedna z nielicznych firm na rynku tworząca strony internetowe w abonamencie. Klienci nie chcą płacić jednej kwoty. Klienci są zainteresowani usługami dodatkowymi, tworzenia treści na stronę internetową, aktualizacjami. |
|||||
Co wyróżnia firmę od konkurencji |
Ponad 50 dostępnych szablonów stron internetowych. Wszystkie szablony są dostępne na stronie internetowej. Każdy możesz przekilkać, wybrać ten, który najbardziej ci odpowiada. Zamówić, zapłacić. W ciągu 48 h roboczych zadzwoni do ciebie konsultant i porozmawia o twoich oczekiwaniach, potrzebach. Na podstawie rozmowy z nim przygotujemy teksty na twoją stronę internetową. |
|||||
Branża, może być klika |
Wszelkiego rodzaju małe i średnie biznesy, które chcą pozyskiwać nowych klientów poprzez internet. |
|||||
Biznes sklep internetowy |
||||||
Cel sklepu internetowego. |
Pozyskanie nowych klientów na usługę strona internetowa w abonamencie. Utwierdzenie obecnych klientów, że dokonali właściwego wyboru poprzez pokazanie przykładów kolejnych klientów, ich stron internetowych. |
|||||
Co się stanie, jeżeli nie wykonasz sklepu internetowego? Czego nie osiągniesz? |
Nie pozyskam nowych, zyskownych klientów. |
|||||
Co oznacza dla Ciebie sukces sklepu internetowego? Jak zmierzysz, że Twoja sklep internetowy osiągnął sukces? |
Pozyskanie w każdym tygodniu jednego klienta na stworzenie strony internetowej. |
|||||
Jakie masz największe obawy w obszarze sklepu internetowego? Co Ciebie najbardziej martwi? |
Czy jest to najlepsze medium pozyskania klientów. kto będzie dbał o aktualizację oferty sklepu. Kto ma tworzyć teksty pozycjonerskie. Potrzebuję usług aktualizacji sklepu internetowego, zabezpieczenia przed hackerami, wirusami. |
|||||
Klienci sklepu internetowego |
||||||
Dane demograficzne klientów. |
Małe firmy zlokalizowane w dużych miastach. Firmy, które mogą pozyskiwać dodatkowych klientów przez stronę internetową. Firmy, w branżach, w których jest duża konkurencja. Firmy nieposiadające stron internetowych, |
|||||
Dane behawioralne klientów. |
Firmy posiadające świadomość ważności i przydatności posiadania strony internetowej. Firmy chcące oddać prowadzenie i rozwój strony internetowej firmie trzeciej. |
|||||
Grupa docelowa. |
Firmy mikro i firmy mała w dużych miastach. Najczęściej firmy, w których właściciel bierze czynny udział w procesie zarządzania nią. |
|||||
Rynek geograficzny, na którym działa firma: miasto, powiat, województwo, Polska, Europa, świat? |
Polska, duże miasta. |
|||||
Założenia sklepu internetowego |
||||||
Jaki przekaz, sentyment ma mieć sklep internetowy? Jakie nastawienie ma wywołać sklep u klienta ją oglądającego. |
Poważna / dynamiczna / nowoczesna / wzbudzająca zaufanie / szacunek |
|||||
Co MUSI na stronie sklepu www się znajdować? |
Produkty - szablony stron internetowych, usługi bezpieczeństwa, usługi prowadzenia profilu na Facebook, usługi płatne za godzinę. O nas. Kontakt. Referencje. Blog z artykułami do pozycjonowania sklepu internetowego. |
|||||
Czego NIE może na stronie sklepu internetowego być? |
Błędów |
|||||
Kolorystyka sklepu internetowego. |
Jasno zielona. Jak kolory firmy. |
|||||
Czy firma posiada logotyp? Jeżeli tak proszę dołączyć |
Tak |
|||||
CTA [Call To Action]. Jakiej reakcji ze strony klientów oczekujesz na stronie sklepu internetowego? Co klienci mają uczynić? |
Wybrać i zamówić stworzenie strony internetowej. Kup teraz. oferta promocyjna tylko do końca miesiąca. |
|||||
Oczekuję sklepu internetowego podobnego do … Proszę zamieścić link do sklepów, które się podobają. Nie muszą być z branży. |
||||||
Przekaz sklepu internetowego |
||||||
W jaki sposób postrzegana jest branża, w której działasz? |
Branża jest bardzo rozdrobniona. Koszty wejścia są praktycznie zerowe. Każdy może otworzyć firmę tworzącą strony internetowe. Ceny są bardzo różne. Kompetencje są też bardzo różne. Spotykamy się z sytuacjami, w których ktoś wykonał stronę internetową, ale po zapłaceniu za usługę zmienił branżę, nie chce jej zmieniać, aktualizować. |
|||||
Jaka jest wiadomość, którą chcesz przekazać klientom poprzez sklep internetowy? |
Profesjonalny i bezpieczny. |
|||||
Inne istotne komunikaty. |
Godny zaufania. Szybki. |
|||||
Jeżeli posiadasz stronę www, jak odbierana jest ona przez klientów? |
Pozytywnie, nie mamy złych komentarzy. |
|||||
Jak istotna jest profesjonalny sklep internetowy w Twojej branży? |
Bardzo. |
|||||
Projekt sklepu internetowego |
||||||
Zdjęcia, grafiki. |
Tak, potrzebuję ok. 20 zdjęć na stronę internetową. |
|||||
Teksty. |
Tak, potrzebuję 20 artykułów pozycjonerskich na stronę sklepu internetowego. Po uruchomieniu dwa teksty w miesiącu. |
|||||
Funkcjonalność sklepu internetowego |
||||||
Pole [szukaj] wyszukiwarka treści. |
Tak. |
|||||
Aktualności. |
Tak, blog. |
|||||
Wersje językowe. |
Polski i angielski. |
|||||
Waluty |
ZŁ, GBP, EURO |
|||||
Powiadomienia email |
Standard |
|||||
Liczba pozycji menu. Wymień je … |
Np. Kontakt, Produkty, O nas, Blog |
|||||
Moduły |
Ceneo, Allegro, CRM, Comarch ERP |
|||||
Połączenia API |
Brak |
|||||
Dodatki do sklepu internetowego |
||||||
Inne funkcje sklepu internetowego poza prezentacją, wizytówką. |
Płatności, wybór szablonu, zakup dodatkowych godzin pracy informatyka. |
|||||
Obszar dostępny po zalogowaniu dla wybranych klientów. |
Nie |
|||||
Newsletter. |
Tak |
|||||
Formularze, [jakie?]. |
Zamówienia, newsletter |
|||||
Połączenia z innymi stronami www np. kursy walut, giełda, pogoda, GUS, NBP. |
Nie |
|||||
Integracja z innym systemami informatycznym, [jakimi? wymień]. |
Nie |
|||||
Kalendarz wydarzeń. |
Tak, uczestniczymy w wielu prezentacjach |
|||||
Zespół. |
Tak, posiadamy zespól, który liczy sześć osób. |
|||||
Katalog produktów. |
Tak, oczywiście. |
|||||
Rodzaje zdjęć na stronie sklepu internetowego. |
Szablony stron internetowych. Wiele kolorów. Kolorowe rendery. |
|||||
Ikony, specjalne, dedykowane ikony na stronie sklepu internetowego. |
Tak. |
|||||
Technologia sklepu internetowego |
||||||
Nazwa domeny. |
Sklep.conor.pl |
|||||
Jaki hosting używasz? |
Własny |
|||||
CMS |
PrestaShop |
|||||
Harmonogram uruchomienia sklepu internetowego |
||||||
Data rozpoczęcia prac. |
Jak najwcześniej. |
|||||
Publikacja sklepu internetowego. |
17.08 – ważna data, rocznica otwarcia firmy. chcemy uczcić ta datę oferując usługi w nowym sklepie internetowym |
|||||
Administracja sklepu internetowego |
||||||
Jakie jest Twoje dotychczasowe doświadczenie w zakresie administracji stroną www, sklepem internetowym. |
Posiadam stronę internetową na WordPress. |
|||||
Oczekiwane wsparcie po uruchomieniu sklepu internetowego. |
Opisane poniżej. Sama oferta nie będzie się zmieniała. Zmiany w menu blog, referencje. Zmiany na Facebook. |
|||||
Budżet sklepu internetowego |
||||||
Jaki masz budżet na sklep internetowy? |
7 000 zł netto |
|||||
Jakie usługi masz zrealizować w ramach budżetu? |
Szablon, wprowadzenie produktów, grafiki, zakup zdjęć, copywriter – 20 tekstów po 10 000 zzs każdy. |
|||||
Dodatkowe usługi sklepu internetowego |
||||||
Identyfikacja wizualna. |
Tak. |
|||||
Bezpieczeństwo sklepu internetowego. |
Tak. |
|||||
Prowadzenie profilu na Facebook. |
Tak, potrzebuję 2 wpisy na tydzień. |
|||||
Tworzenie treści na sklep internetowy. |
Tak, potrzebuję 2 wpisy 10 000 zzs / miesiąc. |
|||||