Model biznesowy sklepu internetowego, jak go stworzyć?

Jak stworzyć dobry model biznesowy sklepu internetowego?

Myślisz, że twój sklep internetowy jest wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju. Sposób obsługi, relacje z klientami są lepsze niż u konkurencji. Wartości, które dostarczasz klientom są bardziej istotne dla nich. Poniżej, znajdziesz elementy modelu biznesowego sklepu internetowego. Możesz sprawdzić ile czasu i wysiłku potrzebujesz, aby stworzyć dobry model biznesowy sklepu internetowego.

Model biznesowy sklepu internetowego to tekst, przede wszystkim musisz go napisać. Nie stworzysz modelu biznesowego sklepu internetowego w głowie. To długi i czasochłonny proces, w którym wielokrotnie wracasz do tych samych punktów, aby uzupełnić i poprawić je. Stworzenie modelu daje również wartość w postaci możliwości lepszego nim zarządzania. Model biznesowy, to nie jest dokument, który raz stworzony odkładasz ad acta. Zarządzasz nim w sposób ciągły. Modyfikujesz go w raz ze zmieniającym się biznesem i jego otoczeniem.

Istotną zaletą modelu biznesowego sklepu internetowego jest wiedza. Tworząc model, bardziej świadomie podejmujesz decyzje biznesowe. Wiesz gdzie jesteś, dokąd zmierzasz, na czym ci i twoim klientom najbardziej zależy. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, w której nie zbudujesz drugiego Amazona, stworzysz raczej specjalistyczny sklep internetowy. Wyspecjalizowany w oferowaniu wielu produktów z branży.

Podstawowym pytaniem, na które odpowiada model biznesowy jest:

  • Jak sklep internetowy zarabia pieniądze poprzez tworzenie wartości dla klientów?

Jeszcze kilka lat temu firmy tworzyły strategie i biznes plany. Obecnie popularne stało się tworzenie modeli biznesowych. Modeli, które opisują sposób prowadzenia biznesu w sklepie internetowym. Najsłabszą stroną modeli biznesowych jest brak dokładnej analizy finansowej. Analizy, która bierze pod uwagę specyficzne aspekty prowadzenia sklepu internetowego.

Najmocniejszą stroną modeli biznesowych jest spojrzenie szerzej na firmę, na jej otoczenie biznesowe, partnerów biznesowych. Kolejnym, istotnym aspektem modelu biznesowego jest skupienie się na wartości dla klientów. Jest to główny czynnik wyróżniający firmy.

Czym jest sklep internetowy?

sklep internetowy to bardzo konkretnie zdefiniowany rodzaj biznesu. Handlujesz produktami wyprodukowanymi przez inne firmy. Zarabiasz na różnicy pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży produktów.

Jak stworzyć dobry model biznesowy sklepu internetowego?

Alexander Oterwalder w swojej książce tworzenie modeli biznesowych zawarł dziewięć obszarów, które są istotne w procesie tworzenia modeli biznesowych. W tym artykule opiszę model biznesowy sklepu internetowego posługując się tym wzorcem.

  1. Segmentacja klientów sklepu internetowego

Określona i precyzyjnie opisana grupa klientów jest podstawą modelu biznesowego. Nie ma sklepu internetowego bez klientów. Asortyment, który oferuje sklep internetowy jest skierowany do określonych klientów. Nie ma sklepu internetowego, który oferuje wszystkie produkty do wszystkich klientów.

Określenie segmentu klientów, do którego kierujesz ofertę sklepu internetowego jest kluczowe dla całego modelu biznesowego. Z uwagi na fakt, że grupę klientów określasz na początku tworzenia modelu biznesowego. Błędy, które tutaj popełnisz zostaną powielone w kolejnych sekcjach. W związku, z czym cały model biznesowy sklepu będzie błędny. Miej to na uwadze.

To, co najbardziej istotne jest w segmentacji to dochód. Segment opłaca się wyróżnić tylko w sytuacji, w której jest on na tyle duży, aby generować dochód. W sytuacji, w której segment jest za mały, aby generował dochód musi on być rozszerzony do takiej skali, która dochód gwarantuje.

Klientów możesz opisać używając cech behawioralnych i demograficznych. Dużo bardziej istotne dla powodzenia biznesu jest użycie cech behawioralnych, ale dużo trudniej jest je prawidłowo określić. Dużo trudniej jest grupować klientów na podstawie tych cech.

Segmentacja klientów nie polega na napisaniu jednego zdania: produkty, które oferujemy są skierowane do kobiet w wieku 24-34 lat, aktywnych zawodowo, które mieszkają w dużych miastach w Polsce. Takie zdanie to zdecydowanie za mało, aby prawidłowo określić segment klientów.

  1. Propozycja wartości sklepu internetowego

Propozycja wartości, to powód, dla którego, klienci wybierają sklep internetowy. Dokładnie produkt w sklepie internetowym. Produkt stanowi wartość dla klienta, ale nie tylko. W sytuacji, w które wiele, różnych sklepów internetowych sprzedaje ten sam produkt, produktem jest sklep, sposób jego funkcjonowania. Jego cechy, wartość, jaką tworzy dla klientów.

sklep internetowy dąży, aby jego propozycja wartości była unikalna i trudna do skopiowania na rynku. W sklepie internetowym może to być dodatkowa gwarancja, usługa montażu, dostępność produktu w ciągu 48h, utylizacja starego produktu, pomoc w sprzedaży starego produktu, szkolenie z obsługi produktu, warsztaty użytkowników produktu, przynależność do społeczności użytkowników, dodatkowe rabaty na produkty komplementarne, marka sklepu internetowego, możliwość rozmowy z ekspertem.

 

Zostaw kontakt

  1. Kanały sprzedaży sklepu internetowego

W przypadku sklepu internetowego głównym kanałem sprzedaży jest internet, ale nie tylko. Kanały sprzedaży to nie tylko sposób dystrybucji produktów, ale również sposób komunikacji sklepu internetowego z klientami. Tak rozumiejąc kanały sprzedaży oraz komunikując różny przekaz do klientów będących na różnym etapie w procesie dokonywania wyboru produktów, sklep internetowy może wykorzystywać różne kanały komunikacji. Udział w wydarzeniach branżowych, reklama w prasie, reklama w internecie, artykuły sponsorowane, wypowiedzi blogerów, wypowiedzi influencerów, dodawanie informacji o sklepie do ofert innych handlowców.

Całą komunikację sklepu internetowego z klientami można podzielić na trzy, główne etapy. Etapy odzwierciedlają pozycję klienta w lejku sprzedażowym:

  • TOFU – top of the funnel – góra lejka sprzedażowego. Komunikaty ogólne dotyczące marki sklepu internetowego, zakresu produktów oferowanych.
  • MOFU – middle of the funnel – środek lejka sprzedażowego. Komunikaty o różnych modelach, markach produktów w sklepie. Produktach komplementarnych.
  • BOFU – bottom of the funnel – dół lejka sprzedażowego. Precyzyjna oferta z nazwą wybranego produktu. Dodatkowych usługach i wartościach.

Kanałem sprzedaży w rozumieniu modelu biznesowego jest cały proces dostarczania informacji o sklepie internetowym, jego ofercie, poprzez proces zakupu produktu, kończąc na usługach posprzedażowych.

  1. Relacja z klientami w sklepie internetowym

Wiele sklepów internetowych widzi swoją wartość dodaną właśnie w obszarze relacji z klientami. sklep internetowy działa w miejscu, w którym nie ma fizycznie klientów. Może stworzyć sposób budowania i utrzymywania relacji z klientami poprzez kanały elektroniczne.

Najlepszym rozwiązaniem dla sklepu jest model współkreacji. Współkreacja polega na wspólnym: klient plus sklep, tworzeniu wartości. Najprostszym tego przykładem są opinie, recenzje, dyskusje związane z produktami w mediach społecznościowych.

  1. Kluczowe zasoby w sklepie internetowym

sklep internetowy potrzebuje wiele, różnych zasobów, magazyn, platforma sklepu internetowego, pracownicy. Skup się na tych, które mają największy wpływ na tworzenie wartości dla klientów. Zasoby można podzielić na:

  • Intelektualne – wiedza, umiejętność prowadzenie sklepu internetowego.
  • Fizyczne – magazyn, serwery, komputery, urządzenia magazynowe.
  • Ludzkie – pracownicy, współpracownicy.
  • Finansowe - wartość środków finansowych.
  1. Kluczowe czynności w sklepie internetowym

Działania, jakie musisz podjąć, aby móc tworzyć wartość dla klientów. sklep internetowy nie jest producentem produktów, które sprzedaje. Nie może poprzez produkty wyróżnić się na rynku. Kluczowymi czynnościami, poprzez które sklep tworzy wartość dla klientów mogą być:

  • Procesy – zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne.
  • Platforma sklepu internetowego – tworzenie sklepów internetowych PrestaShop, to nasze kompetencje. Odpowiednia konfiguracja i optymalizacja sklepu internetowego pozwala uzyskać przewagę konkurencyjną.
  1. Partnerzy sklepu internetowego

Partnerzy sklepu internetowego to dostawcy i kontrahenci. Istotne jest, aby sklep internetowy miał partnerów biznesowych, którzy tworzą jak największą wartość dla klientów. Partnerzy sklepu internetowego:

  • Firma hostingowa.
  • Firma logistyczna.
  • Dostawca opakowań.
  • Dostawcy produktów.
  • Dostawca materiałów biurowych.
  • Obsługa płatności elektronicznych.
  • Firma informatyczna tworząca dedykowane sklepy internetowe.
  1. Struktura kosztów sklepu internetowego

Jak poprzez koszty tworzyć wartość dla klientów? Cena produktów, zawsze jest istotnym czynnikiem konkurencyjnym. Jednak klienci bogacąc się zwracają coraz częściej uwagę na inne aspekty, sklepów internetowych, niż tylko cena.

  1. Struktura przychodów sklepu internetowego 

Typowym i najczęściej stosowanym źródłem przychodów jest sprzedaż produktów, ale nie tylko. sklep internetowy może wypożyczać sprzedawane produkty. Może również zajmować się ich serwisowaniem.

Oprócz głównych produktów, które oferuje sklep internetowy, może oferować on również dodatki, akcesoria. Istotna konkurencja na rynku w obszarze produktów powoduje, że wiele sklepów internetowych generuje główną marżę oferując akcesoria. Dodatki, które klienci wybierają przy okazji. Dodatkowe produkty kupowane łącznie wraz z produktem głównym. Większe sklepy internetowe tworzą własne marki. Sprzedaż produktów pod własnymi markami jest głównym źródłem zysku sklepów. Produkty markowe, znanych producentów są w ofercie sklepu tylko po to, aby przyciągnąć ruch.

Model biznesowy sklepu internetowego, jak go stworzyć?

To proces, na który warto poświęcić czas. W który warto się zaangażować, aby wiedzieć, dokąd zmierza twój sklep internetowy. Nie gwarantuje on sukcesu. Może go ułatwić. Warto przemyśleć swój pomysł, zanim zainwestujesz pieniądze w sklep internetowy.

Tworząc model biznesowy sklepu internetowego najłatwiej odpowiadać na pytania. My przygotowaliśmy taki dokument. W którym w dziewięciu sekcjach zmieściliśmy pytania, które zdecydowanie ułatwiają przygotowanie własnego modelu biznesowego sklepu internetowego. Napisz do nas otrzymasz pytania do opisu modelu biznesowego.