Masz sklep internetowy. Chcesz na nim zarabiać więcej. Chcesz docierać do nowych klientów. SEO sklepu internetowego to usługa właśnie dla ciebie. W artykule tym dowiesz się:
- Co to są rich snippets?
- Jaki sklep internetowy wybrać?
- Jak zaistnieć poprzez działania SEO?
- Co to jest SEO sklepu internetowego?
- Po co ci blog na stronie sklepu internetowego?
- Po co ci jest potrzebny audyt sklepu internetowego?
- Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?
Audyt SEO sklepu internetowego.
Zanim cokolwiek zrobisz wykonaj audyt SEO sklepu internetowego. Aby móc w przyszłości powiedzieć o wynikach działań SEO musisz znać stan przed rozpoczęciem ich. Potrzebujesz wiedzieć, oraz informacji z:
- Google Analytics.
- Google dla webmasterów.
- Kto jest twoją konkurencją?
- Jaka jest trudność fraz, które pozycjonujesz?
- Jakie frazy pozycjonujesz w długim okresie czasu?
- Jakie frazy pozycjonujesz, aby uzyskać szybki efekt?
- Jaką strategię pozycjonowania sklepu internetowego zastosujesz?
- Jaka jest pozycja sklepu internetowego teraz na poszczególne frazy, które pozycjonujesz?
Jaka jest twoja pozycja, kim ty jesteś?
Każdego dnia w Polsce otwierają się kolejne sklepy internetowe. Są już ich dziesiątki tysięcy, a ciągle są osoby, które widzą w ecommerce szansę na zarobienie pieniędzy. Szansę na własny biznes, pomysł na dla siebie.
Sklep internetowy producenta
Prowadzenie sklepu internetowego jest proste i naturalne dla firmy, która jest producentem. Posiada własne, unikalne produkty. Funkcje sklepu internetowego producenta są trochę inne niż większość istniejących na rynku. Funkcje sklepu internetowego producenta:
- Pozyskanie nowych detalistów.
- Wsparcie sprzedaży dla sklepów.
- Pozycjonowanie marki w internecie.
- Pozyskanie nowych dystrybutorów.
- Budowanie wizerunku marki w oczach klientów.
Pozycjonowanie sklepu internetowego producenta nie skupia się tylko i wyłącznie na sprzedaży produktów. W większości sytuacji ceny w tym sklepie są najwyższe na rynku.
Sklep internetowy resellera
Dużo trudniej prowadzić sklep internetowy, w sytuacji, w której jesteś tylko sprzedawcą. Pośrednikiem między producentem, a klientem użytkownikiem. W takiej sytuacji znajduje się zdecydowana większość sklepów internetowych. W takie sytuacji możesz oferować produkty wielu, różnych producentów. Konkurujesz z innymi sklepami tymi samymi produktami.
Jeszcze inną sytuację rynkową mają firmy, które są wyłącznymi dystrybutorami lub importerami produktów. Ich konkurencją nie są inne sklepy internetowe z kraju. Konkurencję stanowią importerzy oraz sklepy internetowe z innych państw. Na rynku spotykają się oni z dużo mniejszą liczbą firm konkurujących. W wielu wypadkach są to większe firmy z zagranicy.
Ale nie ważne, kim jesteś na rynku ecommerce. Chcąc pozyskiwać nowych klientów. Klienci muszą ciebie móc znaleźć. Muszą zobaczyć link do twojego sklepu internetowego na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarki na frazy, które są istotne dla ciebie.
Co to jest SEO sklepu internetowego?
SEO sklepu internetowego to: wykonywanie (właśnie wykonywanie wielokrotne) wielu, różnych działań tylko i wyłącznie na stronie sklepu internetowego, które mają na celu poprawę pozycji jego w wynikach wyszukiwarek. SEO dotyczy zmian na stronie sklepu internetowego w następujących obszarach:
- Wyglądu dla klientów.
- Linków wewnętrznych.
- Technologii sklepu internetowego.
- Połączeń ze stronami social media.
- Opisów widocznych dla wyszukiwarek.
Podział i rodzaje działań SEO sklepu internetowego
- SEO semantyczne to działania związane z formatowaniem tekstu na stronie sklepu i stronach produktów. To wyróżnienie znacznikiem H1 i innymi znacznikami odpowiednich fragmentów tekstu.
- SEO techniczne to działania w obszarze technologii, w jakiej sklep został przygotowany. To również dobór i konfiguracja serwera, zapewnienie odpowiedniego łącza internetowego oraz jego stabilność.
SEO sklepu internetowego
Oto zestaw działań, które możesz wdrożyć na stronie sklepu internetowego, aby poprawić jego pozycję w wynikach wyszukiwarki.
Adres url produktu
Sposób tworzenia adresu url jest bardzo istotny dla pozycji produktu. Adres url jest zbudowany w sposób od ogółu do szczegółu. To znaczy każdy kolejny wyraz jest częścią składową wyrazu po którym następuje. Związane jest to ze sposobem szukania produktów przez klientów. Klienci po prostu w ten sposób szukają produktów, wpisując w taki sposób frazy. Oczywiście zawsze są też wyjątki, o których warto pamiętać.
Adres url produktu zawiera unikalną nazwę, która pozwala zidentyfikować go i odróżnić od innych produktów. Adres url składa się tylko i wyłącznie z ciągu cyfr i liter. Zakładając, że tworzenie sklepów internetowych jest produktem adres wygląda tak; conor/uslugi/tworzenie-sklepow-internetowych. A nie powinien wyglądać tak; conor/uslugi/894hd84bt23903b76vd. Pierwszy adres url jest czytelny. Sam adres przekazuje informacje klientowi.
Ważna jest również lokalizacja opisu produktu w strukturze sklepu internetowego. Im produkt jest bliżej strony głównej tym lepiej. Możesz posiadać prostą strukturę plików w małych sklepach internetowych, w których możesz pominąć kategorie i podkategorie. Krótko, im mniej znaków ‘/’ w adresie url produktu tym lepiej.
Adres url zaczyna się od słowa kluczowego. Lepiej wpozycjonujesz sukienka-letnia-zielona-w-czrwne-kwity-z-niebieskimi-srodkami niż kwity-z-niebieskimi-srodkami-sukienka. Dużo więcej klientów szuka sukienek letnich niż sukienek z czerwonymi kwiatami. Twórz tak opisy produktów, aby, długość adresu url nie przekraczała znaków.
Unikalny opis produktu
Unikalny opis produktu jest najbardziej istotnym elementem strony produktu w sklepie internetowym. Błędu, którego nie możesz nigdy popełnić, to kradzież, kopiowanie treści. Szczególnie jest to istotne w sytuacji, w której jesteś właścicielem jednego z wielu sklepów internetowych, który sprzedaje te same produkty co inne sklepy. Produkty innych producentów. Znam wiele sklepów internetowych, które chciały pójść drogą na skróty i skopiowały opisy produktów ze stron producenta. Nie wyszło im to na dobre.
Wyszukiwarki internetowe ‘wiedzą’, kiedy, na jakiej stronie pojawił się, jaki opis. Sklep internetowy zawsze publikuje opis produktu, jako drugi lub kolejny kopista. Przedstawia na swojej stronie internetowej opis produktu. Takie działanie wyszukiwarka internetowa traktuje, jako opis powielony lub ukradziony. W tej sytuacji nie uwzględnia opisu w publikowaniu wyników wyszukań, lub wręcz blokuje sklep internetowy. ‘Banuje’ go. Blokowanie sklepu internetowego polega na pokazywaniu linku do niego na bardzo odległych, od pierwszej strony, wynikach wyszukań. Nawet w sytuacji, w której kiedyś miał on wysokie pozycje na frazy. Taka sytuacja może trać kilka miesięcy. Nie jesteś w stanie nic zrobić. Możesz tylko czekać.
Tworząc opis produktu bądź unikalny. Wykaż się kreatywnością. Twórz słowami obrazy. Kreuj korzyści wynikające z posiadania i użytkowania produktów przez klientów.
Formatowanie opisu produktu w sklepie internetowym
Najważniejsze, potraktuj opis produktu tak samo jak wpis na blogu. Opis produktu może być dużo krótszy niż wpis na blogu. Ten wpis ma ponad 1400 słów. Zastosuj te same zasady, które przypomnę:
- Stosuj linki wewnętrzne.
- Użyj raz w tekście znacznik H1.
- Używaj znaczników H2 i H3 kilka razy.
- Twórz paragrafy, gdy tekst jest dłuższy niż 200 słów.
- Wyróżniaj istotne, ciekawe fragmenty opisu produktów.
- Przedstaw cechy produktu. przedstaw opis zastosowania użycia produktu.
- Pisz dla klientów. Przygotuj opisy produktów dla klientów, nie dla wyszukiwarki.
- Stosuj śródtytuły, gdy przygotowałeś opis produktu, który zawiera powyżej 300 słów.
Zdjęcia produktu
To już z pewnością wiesz. Używaj znacznika alt w opisie produktu. Opis ‘alt’ musi być taki sam jak tytuł produktu. Opis musi być też unikalny, różny od wszystkich innych w sklepie. Używaj bardzo dobrej jakości zdjęcia. Samo zdjęcie opatrz znakiem wodnym. Szczególnie w sytuacji, w której prowadzisz jeden z wielu sklepów internetowych oferujących produkt. Połącz zdjęcia z profilem sklepu w mediach społecznościowych.
Zaangażuj klientów sklepu internetowego
Teraz mamy sklepy internetowe Web 2.0. To znaczy, że klienci mogą się z tobą komunikować bezpośrednio na stronie twojego sklepu internetowego. Bardzo dużo darmowych dodatków do sklepów internetowych pozwala właściwie prosto z pudełka dodać funkcje komentarzy, ocen do sklepu internetowego i poszczególnych produktów.
Bezpośrednia komunikacja na stronie sklepu internetowego pozwala wzbogacić jego stronę. Pozwala pozyskać dodatkowe unikalne treści. Treści, które pozytywnie wpływają na pozycję sklepu internetowego w wynikach wyszukiwarki. Zyskujesz teksty, których nie musisz tworzyć. Zadbaj o to aby były to pozytywne komentarze i wypowiedzi.
Nawigacja
Stosuj okruszki (breadcrumbs). Pokazuj klientom, gdzie, w którym miejscu na stronie sklepu internetowego się znajdują. Okruszki są przydatne w sklepach, w których masz wiele, różnych kategorii i podkategorii. Okruszki pozwalają klientom powrócić do bardziej ogólnych kategorii, w których znajdą więcej, różnych produktów spełniających ich oczekiwania.
Responsywność
Tak, responsywność sklepu internetowego ma wpływ na pozycję jego w wynikach wyszukiwarki. Wyszukiwarka internetowa próbuje ‘patrzeć’ na sklep internetowy oczami klienta. A klienci używają urządzeń mobilnych, na których sklep internetowy powinien się dobrze wyświetlać.
Większość nowoczesnych szablonów sklepów internetowych posiada responsywność wbudowaną. Nie musisz nic robić, wystarczy, że wybierzesz nowoczesny szablon sklepu internetowego. Istotną cechą dobrego szablonu sklepu internetowego jest umieszczenie przycisku CTA na każdym ekranie. Tak, aby klient zawsze mógł wykonać działanie, które oczekujesz. Działanie, na którym ci zależy.
Dodatkowe dane - rich snippets
Rich snippets to dane strukturalne. Dodatkowe informacje dotyczące produktu; takie jak cena, oceny klientów, zdjęcie, dostępne wersje, dostępność w magazynie. Dane, które wyszukiwarka internetowa może wyświetlić pokazując informację o produkcie. Wykorzystując rich snippets wyróżnisz się w wynikach wyszukań od swojej konkurencji.
Jaki sklep internetowy wybrać?
Właściwie masz do wyboru:
- Sklep internetowy Magento.
- Sklep internetowy PrestaShop.
- Sklep internetowy WooCommerce.
Na temat platform sklepów internetowych nie wypowiadamy się, ponieważ ich nie znamy. W artykule, o takim samym tytule jaki sklep internetowy wybrać? znajdziesz więcej informacji, które pozwolą ci podjąć decyzję bazując na argumentach.
Tylko poprzez aktywne działania w obszarach:
- Reklama w internecie.
- SEO sklepu internetowego.
- Link building sklepu internetowego.
- Pozycjonowanie sklepu internetowego.
Jesteś w stanie realnie pozyskiwać nowych klientów. Właściwa kombinacja tych działań marketingowych pozwala ci osiągnąć sukces. Pozyskać nowych klientów, a obecnych przekonać, że dokonali właściwe wybory.
SEO sklepu internetowego nigdy się nie kończy
SEO sklepu internetowego to proces bardzo długotrwały. Tak jak zmieniają się trendy w obszarze produktów, które sprzedajesz tak samo działania optymalizacyjne też musisz prowadzić ciągle. Ich intensywność zależy od twojej konkurencji. Ich działań, ich pomysłów, ich budżetu. Jakie jest z tej gonitwy wyjście? Napisz, podzielę się z Tobą pomysłami.