Teksty na stronie sklepu internetowego, optymalizacja prestashop

Teksty na stronie sklepu internetowego, optymalizacja PrestaShop

Z pewnością już to gdzieś słyszałeś: content is king. Czyli to, co się liczy na stronie internetowej to są teksty. Również na stronie sklepu internetowego. Czyli słowa i z nich zbudowane zdania i artykuły. Jak zadbać o nowe teksty na stronie sklepu internetowego? W tym artykule skupię się właśnie na tym. Celem tworzenia nowych tekstów na stronie internetowej jest pozyskanie nowego ruchu z wyszukiwarek internetowych.

Teksty na stronie sklepu internetowego

Prowadząc sklep internetowy pozyskanie wartościowych klientów jest kluczowe dla twojego biznesu. Bez nowych, zyskownych klientów nie jesteś w stanie się rozwijać w długim okresie czasu. Skupiając swoje działania marketingowe na optymalizacji tekstów, opisów produktów nie jest wystarczające. Posiadając zyskownych klientów sklepu internetowego i chcąc się rozwijać musisz pozyskiwać nowych m. in. poprzez tworzenie nowych tekstów na stronie sklepu internetowego PrestaShop. Piszę o sklepie internetowym PrestaShop, ponieważ w tym obszarze posiadamy największe doświadczenie. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wszystkie sklepy internetowe, które stworzyliśmy, stworzyliśmy wykorzystując CMS e-commerce PrestaShop.

Pozycjonowanie sklepu internetowego zacznijmy od początku.

Dobra nazwa sklepu internetowego. Minęły już bezpowrotnie czasy, kiedy nazwa domeny pozwalała uzyskać lepszą pozycję w wynikach wyszukiwarki. Nie ma potrzeby, aby nazwa sklepu internetowego zawierała w sobie wiele wyrazów, które razem tworzą jego specjalizację np. sklep buty sportowe. Wybierz nazwę, która pozwoli tobie w prosty sposób się wyróżnić na rynku. Będzie wyróżniała się na tle konkurencji i nie za bardzo egzotyczna. Posiadając unikalną nazwę sklepu, łatwiej jest monitorować jej użycie przez klientów w internecie.

To, czego musisz unikać to powielanie tekstów, opisów produktów z innych stron internetowych. Prowadząc sklep internetowy najłatwiej skopiować opisy produktów ze stron ich producentów. Jest to droga donikąd. Takie, skopiowane teksty, są bez znaczenia dla wyszukiwarek internetowych. Powielone teksty mogą spowodować nałożenie filtra na stronę sklepu internetowego. Wyszukiwarka internetowa rozpoznaje skopiowane teksty, jako powieloną zawartość.

Nowe teksty na stronie sklepu internetowego, twórz unikalne teksty

Najbardziej naturalnym miejscem do umieszczania tekstów jest folder, który może się nazywać blog, porady, wiedza, aktualności.

Wartościowe, unikalne teksty na stronie sklepu internetowego mogą przyczynić się do większego zainteresowania ofertą sklepu przez klientów. Z pewnością pozwalają wygenerować nowy ruch na stronie sklepu. Od osób, które są zainteresowane przeczytaniem artykułu. Istnieje pozytywna korelacja między tekstem a produktami, kiedy tekst nawiązuje do produktów oferowanych w sklepie.

Pisanie atrakcyjnych, nowych treści na stronie sklepu internetowego nie jest łatwe. Bycie copywriterem, to trudne zajęcie. Znam osobiście kilka osób, które ostatnie dłuższe teksty pisały na studiach. Napisanie dobrego, atrakcyjnego tekstu to też koszt. Pisanie tekstów marketingowych to czasochłonna praca. Z pewnością można jedno stwierdzić, warto pisać teksty, aby pozyska ruch na stronie sklepu internetowego.

Zacznij od tego, co wiesz. Teksty na stronie sklepu internetowego mają być od ciebie.

W wielu wypadkach osoby prowadzące sklepy internetowe, sprzedają produkty z obszaru, na którym się znają. W takiej sytuacji sam możesz tworzyć teksty. Posiadając wiedzę na temat produktów jesteś w stanie stworzyć historie ich użycia, zastosowania w życiu. Bardzo pomocne są wszelkie rozmowy z klientami, zapraszanie ich do dzielenia się ich doświadczeniem.

Wiele, bardzo ciekawych historii zastosowania produktów, które sprzedajesz znajdziesz w internecie. Wystarczy poszukać. Również, niech będą dla ciebie inspiracją produkty konkurencji, produkty komplementarne. Wystarczy, że się otworzysz na te informacje, od razu zauważysz, jaki bardzo szybko wiele ich znajdziesz wokół siebie. Przekonasz się również, że im więcej nowych teksty tworzysz tym więcej nowych tematów przychodzi ci do głowy. Masz więcej pomysłów jak opisać produkty, które sprzedajesz. Sam doświadczysz sytuacji, którą opisuję frazą; im głębiej w las tym więcej drzew. Dzisiaj z pewnością nie wiesz, ile, różnych nowych, oryginalnych pomysłów pojawi się za miesiąc jak już napiszesz i opublikujesz kilka pierwszych artykułów.

Pamiętaj o klientach. Teksty na stronie sklepu internetowego są dla klientów.

Pisząc nowe teksty na stronie sklepu internetowego pamiętaj. Teksty są dla klientów. To jest najtrudniejsze, pisanie tekstów z punktu widzenia klientów. Bardzo często różnych klientów, ponieważ sprzedajesz różne produkty, które adresujesz do różnych klientów.

Samo stwierdzenie; myśl i pisz, jak myśli i chce czytać klient, jest proste, każdy je zna. Dużo trudniej stosować je w życiu, w codziennej praktyce pisania tekstów. Pisz, myśląc o klientach, ich potrzebach, sytuacjach, w których korzystają z produktów, które sprzedajesz.

Aby łatwiej ci było pisać teksty:

  • Stwórz persony, wymyślone postaci, które reprezentują określonych klientów.
  • Opisz doświadczenie person, w relacji z produktami, które sprzedajesz.
  • Pisz językiem, który akceptują klienci. Pisz ich językiem.

 

Zostaw kontakt

Emocje rządzą. Teksty na stronie sklepu internetowego mają wzbudzać pozytywne emocje.

To, co porusza klientów to emocje. Informacje o cechach produktów są nudne . Pisz tak, aby teksty poruszały wyobraźnię klientów. Pomiń teksty o swojej firmie, nagrodach, jakie osiągnąłeś, twoich sukcesach. Pisz w sposób, który zaangażuje klientów. Wykorzystuj emocje w tekstach na stronie sklepu internetowego:

  • Angażuj różne obszary umysłów klientów. Łącz treść z grafiką, filmem, zdjęciami.
  • Wzbudzaj pożądanie korzystania z produktu.
  • Pozwól klientom wyobrazić sobie ich w sytuacji, w której korzystają z produktów, które sprzedajesz.
  • Opisuj emocje, które towarzyszą sytuacją, w którym klienci wykorzystują produkty.
  • Wyróżnij klienta, który korzysta z produktów. Pozwól stać się mu lepszym, bardziej wartościowym, bardziej atrakcyjnym.
  • Opisuj uczucia, które towarzyszą różnym sytuacją, w których klienci wykorzystują produkt.

KISS, keep it simple, stupied. Teksty na stronie sklepu internetowego mają być proste, czytelne, przejrzyste.

Mniej, znaczy więcej. Tutaj spotykasz się z sytuacją, w której:

  • Klienci oczekują od ciebie prostych, krótkich tekstów.
  • Wyszukiwarki internetowe, pozycjonują twój sklep internetowy poprzez teksty, które na nim publikujesz.

Jak rozwiązać, to zagadnienie? Z jednej stron pisz proste teksty dla ludzi, o czym już pisałem wyżej. Z drugiej pisz teksty, które wypozycjonują sklep internetowy. Na marginesie; pozycjonowanie sklepu internetowego, to jedna z usług, które oferujemy.

  • Pisz krótkie zdania. Postaraj się, aby pisać zdania, które się składają z maksymalnie 20 wyrazów. Oczywiście pamiętaj o wyjątkach.
  • Pisz w sposób, w jaki mówisz. Cały czas pamiętając o grupie docelowej, personach. Używaj słów, które znają i stosują klienci.
  • Dbaj o gramatykę i ortografię. Wykorzystuj moc edytora tekstów.
  • Używaj grafik, zamiast opisów. Same grafiki są ciekawym sposobem angażowania klientów.
  • Jeżeli w zdaniu chcesz użyć trzech liczb, użyj tabelki, która jest bardziej czytelna.
  • Skup się na tym, co jest najbardziej istotne, na konkretach. Porzuć upiększenia, wyrazy, które sprawiają, że teksty są długie, ale mniej czytelne. Porzuć wyrazy, których usunięcie jest obojętne dla czytelności treści.
  • Jeden artykuł, jedna myśl, jeden temat. Pisz tak, aby treść zawierała jedną myśl.
  • Opowiedz historię. Historię związaną z produktem. Historię osoby i produktu.

Zaufanie, bądź autentyczny. Teksty na stronie sklepu internetowego mają tworzyć zaufanie.

Tworząc nowe teksty na stronie sklepu internetowego pisz prawdę. Taka, jaka ona jest. To, co musisz sprzedać, oprócz produktów, to zaufanie. Jak wiesz bardzo łatwo i szybko możesz je stracić. Bardzo trudno, a niekiedy jest to wręcz niemożliwe, jest je odbudować. Jeżeli prowadzisz małą firmę, wykorzystaj atuty małej firmy. Jeżeli jesteś zlokalizowany w małej miejscowości, wykorzystaj ten atut.

  • Pisz autentyczne historie. Opisuj prawdziwych klientów w realnych sytuacjach.
  • Wykorzystuj logotypy firm, produkty, których sprzedajesz.
  • Umieść wszystkie istotne informacje o firmie w zakładce kontakt, również numer konta bankowego.
  • Wykorzystaj realne liczby i statystyki. Publikuj źródła danych.
  • Pisz autentycznie, również o swoich błędach, porażkach. Ale również, w jaki sposób sobie z nimi poradziłeś.
  • Wykorzystaj własne doświadczenie. Podziel się nim z klientami.
  • Opisz i wyjaśnij wątpliwości, które mogą się pojawić u klientów. Opisz je zanim klienci sami to uczynią.
  • Bądź precyzyjny i autentyczny. Pisz o realnych zagadnieniach. Rozwiązuj realne problemy.
  • Umieść realne zdjęcie, tam, gdzie to jest możliwe. Tam, gdzie jest to konieczne wykorzystuj profesjonalne zdjęcia.

Sprzedawaj. Teksty na stronie sklepu internetowego mają sprzedawać!

Tak, pamiętaj, że teksty na stronie sklepu internetowego mają za zadanie sprzedawać. Nie piszesz je po to, aby wykorzystać w pracy czas, który posiadasz. Z pewnością znasz zdanie; lajki, nie płacą rachunków za kawę. Tak, tak jest, potrzebujesz pisać teksty, które sprzedają. Nie bój się użyć tego zdania. Dużo trudniej jest pisać teksty, które sprzedają, niż teksty w ogóle. Pisz skuteczne teksty dla sklepu internetowego, które sprzedają produkty w nim oferowane.

  • Pokazuj, opisuj korzyści sprzedawanych produktów. Maluj słowami produkty.
  • Pamiętaj o USP – Unique Selling Proposition – unikalnej propozycji sprzedażowej. Wyróżnij w tekście produkty.
  • Wyróżnij produkty od konkurencji. Masz takie same produkty, ale w twoim sklepie one są lepiej opisane.
  • Zamień funkcje i cechy produktów na korzyści, jakie uzyska klient w procesie korzystania z ich.
  • Opisz i odpowiedz korzyściami i argumentami na istotne obiekcje. Nie ukrywaj ich. Sam je opisz i rozwiąż. Zadbaj o to, aby korzyści było więcej niż obiekcji.
  • Zadbaj o CTA – Call to Action. Zadbaj o powiązanie tekstów w sklepie internetowym z produktami, które sprzedajesz.
  • Pokaż klienta w sytuacji, w której on już dokonał zakupu. Może się cieszyć i mieć satysfakcję, z korzystania z produktu.
  • Pokaż klienta, w jak prosty sposób może stać się posiadaczem produktu, o którym marzy.
  • Daj klientowi powód, aby marzył o produkcie, który sprzedajesz.
  • Ułatwiaj podjęcie przez klientów kolejnych kroków; dodanie produktu do koszyka, wypełnienie danych teleadresowych, zamknięcie transakcji, informacje o przyjęciu zamówienia, powiadomienie o wysyłce, informacji o możliwości reklamacji.
  • Przedstaw korzyści, które klient uzyska, gdy podejmie decyzję o zakupie w tej chwili. W sytuacji, w której jest na stronie sklepu internetowego. Daj klientowi dodatkowy powód, aby dokonał zakupu teraz. Stwórz dla klienta poczucie okazji, unikalności, ulotności oferty.
  • Poznaj bardzo dobrze swoją konkurencję. Porównaj produkt, z konkurencją, która nie jest twoją bezpośrednią konkurencją.
  • Stwórz swój błękitny ocean. Korzyści, cechy, rynek, klientów, na którym jesteś sam. Rynek, na który twojej konkurencji będzie trudno wejść. Błękitny ocean, który będzie trudno skopiować.
  • Pozytywnie zarażaj słowami. Przenieś swój entuzjazm, zaangażowanie, na klientów. Niech klienci też go poczują.

Bądź unikalny. Teksty na stronie sklepu internetowego mają być inne.

Tworząc nowe teksty na stronie sklepu internetowego zadbaj o unikalność, niepowtarzalność.

  • Nie kopiuj, kreuj. Postaraj się stworzyć własny sposób komunikacji. Unikaj powielania, treści i pomysłów innych. Inspiruj się nimi, dodaj coś od siebie, dodaj swój unikalny element.
  • Zadbaj o stworzenie własnego wzorca. Tworząc teksty, z czasem zauważysz, że stworzyłeś własny styl tworzenia treści. Styl sposobu komunikacji z klientami. Jeżeli korzystasz z usług jednego copywritera, jednej firmy, lub sam piszesz teksty. Firma tworząca sklepy internetowe może przygotować dla ciebie kilka tekstów.

Dla ludzi. Teksty na stronie sklepu internetowego mają być łatwe do czytania.

Pamiętaj cały czas, teksty na stronie sklepu internetowego piszesz dla klientów. Nie dla siebie. Piszesz dla osób, które ich nie czytają. Każde badanie czytelnictwa artykułów publikowanych w internecie pokazuje, że ludzie nie czytają tekstów. Przeglądają je tak samo, jakby oglądali bilbord. Skanują treść wzrokiem, szukając informacji, których potrzebują. Tylko ich. Jeżeli mają więcej czasu i mocno ich interesuje temat i treść artykułu, czytają go. Są to jednak pojedyncze jednostki. To od ciebie, twoich tekstów zależy jak dużo treści przeczytają.

Twórz teksty, które sią łatwo czyta. Z przyjemnością, pewnym luzem. Pamiętaj, że nie piszesz pracy doktorskiej. Klienci, którzy czytają twoje teksty robią to przy okazji, jadąc autobusem, pociągiem, siedząc w kawiarni, czekając w poczekalni do lekarza. W wielu innych, często bardzo różnych miejscach. Pisząc teksty, pamiętaj, twoja konkurencja jest jeden klik dalej. Tylko jeden klik. Nawet nie sekunda. I już ciebie nie ma. Już jest twoja konkurencja.

Spójrz na siebie:

  • Zobacz, w jaki sposób ty czytasz teksty w internecie?
  • W jaki sposób ty przyswajasz teksty?
  • Ile zdań czytasz w tekście, który ciebie zainteresował?
  • Czy dotarłeś do tego miejsca w moim artykule?
  • A, czy ty reprezentujesz klientów twojego sklepu internetowego?
  • Czy ty jesteś typowym klientom twojego sklepu internetowego?

Cechy tekstówna

  • Tytuł tekstu. Stwórz atrakcyjny tytuł artykułu. Taki, który przyciągnie klientów. Zachęci ich do zapoznania się z jego treścią. Stwórz tytuł, w którym są frazy szukane przez internautów.
  • Unikaj wstępów. Klienci szukają odpowiedzi na interesujące ich zagadnienia. Nie potrzebują informacji, dlaczego piszesz artykuł. Nie potrzebują informacji, że temat, który poruszasz w artykule jest ważny, istotny.
  • Śródtytuły tekstu. Podziel tekst na paragrafy, części, które omawiają poszczególne aspekty. Oznacz każdą część tekstu śródtytułem.
  • Monotematyczność tekstu. Jeden artykuł jeden temat. Dużo łatwiej jest uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwarki artykułu monotematycznego, niż takiego, który porusza wiele, różnych tematów.
  • Objętość tekstu. Rekomenduję pisane tekstów, które mają przynajmniej 1 000 słów. Wychodzi trochę więcej niż dwie kartki A4 czcionką 11 pkt. To tekst, który może wyczerpać temat. Z drugiej strony na tyle obszerny, aby wyszukiwarka internetowa mogła go rozpoznać, jako wartościowy dla klientów. Pisz teksty dłuższe niż 400 słów.
  • Formatowanie tekstu. Używaj wszystkich, dostępnych form formatowania tekstów. Tekst ma żyć, ma być czytelny, ma przyciągać uwagę. Wplataj w tekst grafiki, wyróżniaj istotne fragmenty.
  • Używaj prostych zdań. Krótszych niż używasz, na co dzień. Pamiętaj o marzeniu każdego przecinka. Ja chciałbym być kropką – powiedział przecinek.
  • Ogranicz używanie przymiotników i przysłówków. Skup się na rzeczownikach i czasownikach.
  • Ogranicz używanie słów z nie.
  • Sprawdź tekst przed publikacją. Najlepiej odłóż tekst na jeden dzień. Kolejnego dnia przeczytaj go jeszcze raz, na chłodno.
  • Używaj potocznego języka. Słów, zwrotów, które są powszechnie znane, których znaczenie jest jednoznaczne.
  • Używaj tylko strony czynnej.
  • Zwracaj się bezpośrednio do klientów.