Jak napisać brief strony internetowej?

Jak napisać brief strony internetowej?

Otrzymałeś zadanie stworzenia nowej strony internetowej i nie wiesz od czego zacząć.

Jeśli to czytasz, jest szansa, że otrzymałeś zadanie napisania briefu strony internetowej lub przeprojektowania starej strony www. Masz szczęście: ta strona pomoże Ci przeprowadzić Cię przez ten proces. Może nie jest to ostateczna lista tego, czego będziesz potrzebował, ale z pewnością jest to doskonały punkt wyjścia i będzie służyć jako pożywienie dla myśli.

Brief strony internetowej

Podzieliliśmy ten przewodnik na kilka etapów, aby uczynić go bardziej przystępnym.

Brief strony internetowej, wprowadzenie

Firma zajmująca się projektowaniem stron internetowych będzie musiała dowiedzieć się trochę o Twojej firmie, aby dowiedzieć się, jak powinna zaprojektować stronę www. Dobrym punktem wyjścia byłaby poniższa lista:

Kilka paragrafów o twojej firmie

Produkty, które sprzedajesz lub usługi, które oferujesz.

Wielkość firmy - np. liczba pracowników, przybliżony obrót (jeśli chcesz go zapewnić - istnieje duża różnica między tym, jak powinna wyglądać firma o wartości 100  000 złotych a firmą o wartości 100 000 000 złotych!)

  • Jesteś firmą międzynarodową? Jeśli tak, to w jakich krajach?
  • Kiedy powstała firma?

Opisz firmę używając pięciu lub dziesięciu słów (np. młoda, tętniąca życiem, oparta na technologii itd.)

Brief strony internetowej, obecna strona internetowa

Jeśli posiadasz już istniejącą stronę internetową, najpierw poinformuj o tym firmę zajmującą się projektowaniem stron internetowych, podając jej adres URL! (adres strony internetowej), a następnie odpowiedz na następujące pytania:

  • Co jest dobrego na obecnej stronie internetowej?
  • Co jest złego na obecnej stronie internetowej? (tzn. stara kolorystyka, przestarzały design)
  • Jak dawno temu obecna strona internetowa została zbudowana?
  • Jaki poziom ruchu jest na obecnej stronie internetowej?
  • Jaki procent ruchu pochodzi ze smartfonów i tabletów?
  • Z jakich krajów pochodzą Twoi goście?
  • Jak często otrzymujesz rzeczywistą przewagę sprzedaży poprzez stronę internetową?
  • Kto jest odpowiedzialny za aktualizację na obecnej stronie internetowej?

Aby spełnić Twoje wymagania, każda firma projektująca strony internetowe musi wiedzieć, dlaczego obecna strona internetowa nie jest już odpowiednia. Tak więc należy również doprecyzować wszystko inne, co mogłoby być istotne.

Brief strony internetowej, nowa strona internetowa

Musisz teraz sprawdzić, czego potrzebujesz na nowej stronie internetowej. Dobrym punktem wyjścia byłoby rozważenie następujących kwestii:

  • Jakie są cele strony internetowej (np. zwiększenie ruchu, zwiększenie świadomości produktu, wygenerowanie większej sprzedaży, oferowanie e-commerce, reklama nowego produktu lub usługi).
  • Kim jest grupa docelowa nowej strony internetowej? Czy to się zmieniło ze starej strony? Jakie są dane demograficzne (np. dzieci, dorośli, klasa społeczna, poziom dochodów, lokalizacja, itp.). Jaki jest profil behawioralny użytkowników nowej strony internetowej?
  • W jaki sposób odbiorcy docelowi będą mieli dostęp do Twojej strony www - za pośrednictwem telefonów, tabletów lub komputerów stacjonarnych?
  • Czy nowa strona internetowa jest częścią re-brandingu, czy też wprowadzenia na rynek nowego produktu?
  • Czy będą reklamy, z którymi nowa strona internetowa powinna się wiązać, łączyć?
  • Jakie są unikalne punkty sprzedaży dla Twojej firmy, produktów lub usług?
  • Jakie przewagi konkurencyjne ma eksponować nowa strona internetowa?
  • Do jakiej branży skierowana jest strona internetowa?
  • Czy rynek jest już nasycony konkurencją?
  • Wymień kilka stron internetowych konkurentów.
  • W przypadku stron e-commerce, powinieneś podać, z kim współpracujesz - będzie to ważne przy podejmowaniu decyzji, z jakich bramek płatniczych powinieneś skorzystać.

Brief strony internetowej, budżet

Określenie budżetu strony internetowej jest bardzo ważne. Nie ma wątpliwości, że w odpowiedzi otrzymasz lepsze, dokładniejsze oferty. Jeśli wszystkie firmy tworzące strony internetowe wiedzą, jaki jest budżet i pracują w tym samym projekcie, prawdopodobnie otrzymasz bardzo podobne oferty, co jest dobre? Przynajmniej można porównać jabłka z jabłkami.

  • Jaki jest budżet na zaprojektowanie i rozwój strony internetowej?
  • Czy jest budżet na bieżące wsparcie i utrzymanie strony internetowej?
  • Jaki jest budżet na marketing cyfrowy na najbliższe 6 miesięcy?

Brief strony internetowej, wygląd strony internetowej

Strona internetowa powinna być rozszerzeniem wszelkich mediów offline, reklamy lub brandingu, które masz. Zawsze pomocne jest zaopatrzenie się w broszurę, trochę literatury marketingowej lub raportu rocznego, aby pomóc poczuć się w firmie, połączyć je z briefem.

W celu uzyskania pomysłu na rodzaj strony www, które chcesz, warto zwrócić uwagę na trzy lub cztery strony internetowe, które lubisz - niekoniecznie konkurentów lub stron związanych z branżą, wystarczy podać kilka przykładowych stron, które lubisz schematy kolorów, nawigacji lub elementów interaktywnych.

Brief strony internetowej, zawartość strony internetowej

Zacznij myśleć o tym, co chcesz osiągnąć swoją nową stroną www?

Oprzyj się chęci powielania istniejących treści w nowej witrynie www - jeśli istniejąca witryna w jakiś sposób Cię zawodzi, istnieje szansa, że treść nie jest już do naprawienia. Po zastanowieniu się nad docelowymi odbiorcami, skorzystaj z okazji i sprawdź, czy twoja treść nadal odpowiada ich potrzebom.

Nie odkładaj tego do końca projektu - zacznij myśleć teraz o tym, jak zamierzasz stworzyć kopię tekstu. Czy dysponujesz zasobami lub umiejętnościami pozwalającymi na stworzenie i dostarczenie tekstu do umieszczenia na stronie internetowej? Jeśli odpowiedź na te pytania brzmi "nie", będziesz potrzebował również copywritera internetowego - w razie potrzeby możemy dostarczyć tę usługę.

  • Czy posiadasz umiejętności i zasoby pozwalające na przeprowadzenie audytu zawartości istniejącej strony internetowej?
  • Kto będzie odpowiedzialny za generowanie treści na stronie internetowej?
  • Czy można podać jakieś wskazówki dotyczące marki (najlepiej zawierające szczegóły dotyczące frazeologii itp.)?
  • Czy masz zdjęcia korporacyjne, fotografie lub filmy wideo?
  • Czy możecie dostarczyć swoje logo i pakiet identyfikacji wizualnej? Najlepiej w formacie wektorowym, takim jak .eps, .pdf lub .psd?

Brief strony internetowej, wymagania techniczne

Powinieneś przedstawić wszelkie specjalne wymagania techniczne, jakie może mieć firma:

  • Czy jesteś już właścicielem domeny strony www?
  • Czy będziesz potrzebował hostingu?
  • Czy jest to intranet czy extranet lub strona internetowa?
  • Jeśli jest to intranet, to jest to środowisko tylko Windows?
  • Jesteś na serwerze Windows czy na serwerze Linux?
  • Czy powinieneś zajmować się wyłącznie przeglądarkami tekstowymi, przeglądarkami audio lub czytnikami Braille'a?
  • Czy Twoja strona jest przeznaczona dla osób o szczególnych potrzebach lub wymaganiach? Tzn. osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, niewidome kolorystycznie, głuche, mające trudności w nauce itp.
  • Biorąc pod uwagę analitykę strony www - czy masz szczególnie wysoki odsetek mobilnych użytkowników?

Brief strony internetowej, obsługa techniczna

Bieżące utrzymanie strony internetowej jest często pomijanym aspektem jej projektowania:

  • Kto będzie odpowiedzialny za bieżące utrzymanie strony internetowej?
  • Czy posiadasz umiejętności, zasoby i czas na utrzymanie strony internetowej we własnym zakresie?
  • Co się stanie, jeśli ten pracownik odejdzie z firmy?
  • Czy wolisz umówić się z firmą zajmującą się projektowaniem i tworzeniem stron internetowych, aby zajmowali się oni ich utrzymaniem?

Brief strony internetowej, promocja

Inwestujesz w nową stronę internetową, chcesz, żeby klienci ją zobaczyli, prawda? Podaj szczegóły, jak będziesz ją promować. Biznes online nie różni się od tradycyjnego biznesu, który potrzebuje marketingu.

Marketing cyfrowy strony www

Cyfrowy marketing strony internetowej jest często pomijany przy rozpatrywaniu strony internetowej. Promocja strony internetowej, w zakresie zwiększenia widoczności w wyszukiwarkach i generowania poczucia zaangażowania, jest niezwykle ważna dla dalszego sukcesu strony.

Istnieje szereg działań z zakresu marketingu cyfrowego, które możesz rozważyć:

  • Kampanie w mediach społecznościowych.
  • Search Engine Optimisation (SEO).
  • Pay-Per-Click (PPC) i Display Network Adverts (reklamy wizerunkowe i w mediach bogatych na odpowiednich stronach internetowych) - płatne oferty, które możesz zobaczyć w wyszukiwarkach.
  • Email marketing.
  • Content marketing - tj. blogi, treści wideo, newslettery, media społecznościowe.
  • Reklama banerowa na powiązanych stronach internetowych.
  • Marketing afiliacyjny.

Promocja offline strony www

Strona internetowa może być również wspierana przez strategię marketingu offline, możesz rozważyć niektóre z następujących działań:

  • Direct mail.
  • Broszury i ulotki.
  • Reklama zewnętrzna.
  • PR.
  • Sponsoring.

Być może zastanawiasz się, "dlaczego muszą wiedzieć o promocji offline"? Ma to kluczowe znaczenie, jeśli komunikacja ma być spójna w różnych kanałach. Proces podejmowania decyzji jest złożony, ludzie postrzegają produkty i usługi w różnych urządzeniach i kanałach, o różnych porach dnia. Musisz mieć pewność, że uchwycisz ich zainteresowanie i zaangażujesz się z nimi we właściwym czasie, na właściwym kanale.

Brief strony internetowej, podsumowanie

Powinieneś zakończyć brief strony internetowej krótkim podsumowaniem, przedstawiającym to, co chciałbyś otrzymać z powrotem od firmy tworzącej strony internetowe. Zasadą jest, że firma przedstawia pełną propozycję, szczegółowo opisującą sposób budowy strony www, jej układ, koszty (początkowe i bieżące), ramy czasowe oraz wszelkie założenia i warunki, które przyjęliśmy.

Nie zapomnij podać ram czasowych i bądź realistą; przygotowanie właściwej propozycji może zająć kilka dni, więc nie pytaj o nią ponownie w ciągu 2 dni.

Szablon briefu strony internetowej jest dostępny - pobierz go, wypełnij i wyślij.

Powodzenia z projektowym briefem strony internetowej i nie zapomnij umieścić conora na swojej liście firm biorących udział w przetargu na prace rozwojowe.

Image

Projektujemy efektowne strony www. Tworzymy sklepy internetowe generujące zyski dla klientów. Realizujemy systemy dedykowane usprawniające pracę użytkowników.

POCZTA

SERWER

Twój adres IP:

Nasza strona internetowa używa plików „Cookies” w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Masz możliwość zmiany ustawień dotyczących plików „Cookies” w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dalsze informacje znajdują się w zakładce „Polityka prywatności”.